معتاد كيست | اعتياد چيست

اين سايت در مورد مسائل روانشناسي و بهداست و سلامت روان و درمان انواع اعتيادها و اختلالات رواني فعاليت دارد

معتاد كيست | اعتياد چيست

كمپ ترك اعتياد اهواز : معتاد كيست و چه خصوصياتي دارد؟ براي توصيف دقيق يك معتاد نياز به چه اطلاعاتي داريم؟ آيا معتاد داراي مشخصات ويژه اي از ديگر افراد است؟

مركز ترك اعتياد اهواز با جمع آوري اطلاعات دقيقي سعي كرده تا مطالب مفيدي را در اين رابطه در اختيار شما همراهان ارجمند قرار دهد. اگر تمايل داريد در اين رابطه بيشتر بدانيد لطفا ما را تا انتهاي اين مقاله همراهي بفرماييد و در انتهاي آن ما را از نظرات و پيشنهاداتتان مطلع بفرماييد.

واژه معتاد يكي از پيچيده ترين كلمات و صفاتي است كه به يك فرد مي توان نسبت داد. دليل اين موضوع آن است كه خود بيماري اعتياد يك مفهوم پيچيده دارد. اعتياد براي بسياري از انسانها كاملا ناشناخته است و هنگامي كه يك فرد در يك خانواده به اين بيماري مبتلا مي گردد، آن خانواده به صرافت يافتن مفهوم معتاد كيست مي افتد. اما در حقيقت معتاد كيست و چه مشخصاتي دارد و چگونه مي توان با اين بيماري مهلك و كشنده روبرو شد و آن را درمان كرد؟

در ادامه به توضيح و تشريح علائم بيماري اعتياد خواهيم پرداخت تا شما همراهان ارجمند با مفهوم اعتياد و معتاد بيشتر آشنا شويد.

معتاد كيست و چه خصوصياتي دارد؟

همانطور كه در مقاله مفهوم بيماري اعتياد توضيح داده شد، اعتياد يك بيماري مخرب و پيشرونده است كه فرد را از نظر احساسي، رواني و روحي به انحطاط و نيستي مي شكاند.

هنگامي كه فرد به اين بيماري مزمن و لاعلاج مبتلا مي شود، به شكلي كاملا مرموزانه با اطرافيان خود دچار تضاد و تفاوت حسي و روحي مي گردد. اين بيماري داراي چندين جنبه است كه هر كدام از اين جنبه ها مي تواند زندگي فرد را به نيستي بكشاند.

افرادي كه با اين بيماري دست به گريبانند، دچار اختلالات عاطفي و روحي مي گردند و از نظر شخصيتي دچار از هم گسيختگي مي گردند. اعتياد يك بيماري پيشرونده و كشنده است و تاثيرات مخرب بسياري بر افراد مي گذارد.

علائم بيماري اعتياد

همانطور كه در مقاله علائم بيماري اعتياد، معتاد كيست توضيح داده شده، اعتياد داراي نشانه هاي بسياري است و فرد براي شناخت كامل اين بيماري نياز به تحقيق و آموزش هاي بسيار دارد. آنچه بسيار حائز اهميت است، آگاهي از نوع عملكرد اين بيماري است كه فرد براي رهايي از آن نيازمند آموزش هاي بسيار است.

مهمترين نواقص شخصيتي در يك فرد بيمار وجود دارد عبارتند از :

  • خودمحوري و تكبر
  • خودشيفتگي
  • احساس ترس
  • خودكم بيني يا خودبزرگ بيني مفرط
  • خلاء روحي و احساس پوچي عميق
  • افراط و تفريط در كارها
  • عدم قدرت تصميم گيري
  • لذت جويي و افراط در آن<
  • اشتهاي زياد براي مصرف الكل يا مواد مخدر و نيكوتين
  • تنوع طلبي و عدم داشتن عزت كلام
تعريف معتاد

اما مهمترين تعريفي كه از يك فرد معتاد كيست وجود دارد را مي توان به اين شكل عنوان نمود :

اكثر انسان ها براى جواب دادن به اين سئوال احتياج به فكر كردن ندارند و جوابش را خوب ميدانند! زمانى كه تمام زندگى و فكر و ذكر يك انسان به نوعى در مواد مخدر خلاصه مي شود، اعتياد در زندگي فرد شعله ور شده است. فرد معتاد هميشه يا مشغول گرفتن و مصرف كردن آن مي باشد و يا به دنبال راه تهيه اش مى گردد.

زندگى مى كند كه مصرف كند و مصرف مى كند كه زندگى كند. خيلى ساده معتاد، زن يا مردى است كه زندگيش را مواد مخدر كنترل مي كند. آنها كسانى هستند كه در چنگال يك بيمارى مزمن و پيشرونده گرفتارند و هميشه عاقبتى چون زندان، تيمارستان و مرگ در انتظارشان است.

اين تعريف از فرد معتاد به مواد مخدر است كه بر گرفته از نشريات جلسات ۱۲ قدمي معتادان گمنام مي باشد. شايد به جرات بتوان گفت كه اين تعريف يكي از ساده ترين و دقيق ترين تعاريفي است كه از زندگي يك معتاد و وابسته به مواد مخدر يا انواع اعتيادهاي رفتاري ديگر وجود دارد.

معتاد كيست | تعريف بيماري اعتياد

براي روشن شدن مفهوم بيماري اعتياد به مقالات آموزشي بسياري نياز است، اما از آنجا كه اين بيماري يك بيماري ناشناخته و مرموز است، براي طي اين مسير به راهنمايي و هدايت افراد زبده و با تجربه نياز است.

بيماري اعتياد در حقيقت يك نيروي مخرب است كه فرد را از لحاظ احساسي، رواني، روحاني و جسمي به انحطاط و تباهي مي كشاند. اعتياد يك بيماري پيشرونده و كشنده است كه در صورت تداوم در وجود و زندگي فرد، او را از پاي در خواهد آورد.

ابتلا به اين بيماري به شكلي موروثي است، اما مي تواند اكتسابي هم باشد. مهمترين عامل اعتياد در ابتدا محيط خانواده است و پس از آن فضاي اجتماعي، دوستان و غيره در شكل گيري و قوت آن دخيل هستند.

در مورد اعتياد و چگونگي عملكرد آن و عوارض آن در مقالات بسياري در وبسايت مركز ترك اعتياد صحبت شده است كه به شما همراهان ارجمند پيشنهاد مي كنيم آنها را مطالعه بفرماييد.

تعريف اعتياد از ديدگاه تخصصي معتاد كيست

همانطور كه بر اساس ديدگاه هاي تخصصي توضيح داده شد، معتاد به فردي اتلاق مي شود كه در نتيجه استفاده مداوم از مواد اعتياد آور حالاتي در جسم و روان او ايجاد مي شود كه در نتيجه استفاده مداوم باعث كاهش تدريجي اثرات آن ماده مخدر يا رفتار مي گردد. در صورتي كه فرد مذكور مواد مورد مصرفي خود را استفاده نكند، دچار اختلالات عصبي، رواني و علائم محروميت مي‌شود كه به آن سندروم محروميت از مواد مخدر نيز گفته مي شود.

تفاوت بين اعتياد و عادت

همانطور كه ميدانيم همه افراد ممكن است به انجام فعاليت هاي بخصوصي عادت كنند و يا حتي به مصرف نوع خاصي از يك ماده‌ مانند بستني عادت پيدا كنند. اما نكته مهم در اين رابطه اين است كه آنها از اين طريق صدمه اي به خود و يا اطرافيانشان وارد نمي‌كنند و هر زماني كه اراده كنند مي‌توانند مصرف آن ماده را متوقف كرده و يا از انجام آن فعاليت خودداري كنند.

اما تفاوت اصلي ميان عادت و اعتياد اين مي باشد كه در اعتياد مصرف ماده يا انجام يك رفتار به خصوص با وجود پيامدهاي منفي و زيان‌بار كماكان ادامه پيدا خواهد كرد و فرد نمي تواند آن را متوقف نمايد.

اعتياد چيست | معتاد كيست

همانطور كه پيشتر گفته شد اعتياد با مسائل و مشكلات رواني و جسمي عديده اي همراه مي باشد و فرد به دليل ابتلا به بيماري اعتياد به مرور زمان كاركرد صحيح سيستم عصبي خود را از دست داده و عليرغم آگاهي از پيامدهاي زيانبار مصرف مواد مخدر يا رفتارهاي اعتيادي ديگر همچنان به فعاليت مخرب خود ادامه مي دهد.

عادت چيست؟

عادت اصالتاً با آگاهي و انتخاب همراه است و فردي كه داراي آن مي باشد ممكن است به مصرف يك ماده به خصوص يا يك رفتار عادت كرده باشد. اما نكته آن اين است كه هر زمان كه اراده مي كند مي تواند اين عادت را متوقف نمايد. معمولاً عادت ها در مورد رفتارهاي طبيعي و يا مواد غذايي و مواد مصرفي سالم ايجاد مي شوند. به همين دليل انجام آن رفتار آسيبي به فرد يا اطرافيان او وارد نمي‌كند و فرد از لحاظ عصبي دچار خسران و مشكل نمي‌شود، به همين دليل مي‌تواند در مورد انجام دادن يا ندادن آن به خوبي تصميم گيري نمايد.

معتاد كيست | انواع اعتياد چيست؟

همانطور كه در مقاله فرآيند اعتياد هاي رفتاري و بيماري مفهوم بيماري اعتياد توضيح داده شد اعتياد به دو دستۀ كلي اعتيادهاي مصرفي و اعتياد هاي رفتاري تقسيم بندي مي شود كه در ادامه به تشريح و توضيح بيشتر آنها خواهيم پرداخت.

اعتياد هاي مصرفي

اين بخش از انواع مواد اعيتاد آور اعتياد ها مربوط به مصرف انواع مواد مخدر مي باشد كه مهمترين موادي كه افراد مي توانند به آنها اعتياد پيدا كنند عبارتند از :

همانطور كه در مقاله انواع مواد اعتياد آور توضيح داده شد اگر مواد اعتيادآور مانند مواد افيوني به صورت يكباره و ناگهاني قطع گردد، نشانه هاي خماري و ترك اعتياد در فرد ايجاد مي شود. در حقيقت اعتياد به مواد مخدر با يك تولرانس يا همان سازگار شدن بدن با مواد مخدر همراه است و مصرف كننده براي رسيدن به نشئگي بايد به صورت مرتب ميزان مصرف خود را افزايش دهد. مهمترين نشانه هاي علائم محروميت عبارتند از :

  • اسهال
  • لرزش
  • تهوع
  • دل‌پيچه
  • لرزش دست و پا
  • دردهاي استخواني و ماهيچه اي

معتاد كيست | اعتياد هاي رفتاري

همانطور كه در مقاله انواع اعتيادهاي رفتاري توضيح داده شد اين نوع از اعتياد شامل الگوهاي رفتاري هستند كه مانند يك چرخه و سيكل معيوب مشابه اعتياد به مواد مخدر عمل مي كنند. بدين شكل كه ابتدا فرد از انجام يك رفتار به خصوص احساس لذت و دگرگوني مي كند و پس از آن رفتار به عنوان يك متد براي بهبود شرايط زندگي، تحمل استرس و اضطراب انجام ميدهد. در چنين حالتي يك رفتار مانند يك نوع ماده مخدر عمل مي كند به شكلي كه فرد براي متوقف سازي آن رفتار كه البته مخرب نيز مي باشد قدرت كافي ندارد و نمي تواند جلوي آن را بگيرد. با تحقيقات انجام شده مشاهده شده است كه اعتيادهاي رفتاري مانند اعتياد به مواد مخدر فعاليت عادي مغز را دچار اختلال مي كند.

عوامل ايجاد اعتياد

در حقيقت عواملي كه باعث مي شوند فرد به سمت اعتياد گرايش پيدا كند و در انجام آن گرفتار شود ميتواند بسيار متنوع باشد. در چنين شرايطي بايد توجه داشت كه همه افراد كه به اعتياد گرايش پيدا مي‌كنند داراي عوامل و علت هاي يكسان نيستند و ممكن است بر اثر عوامل مختلف مانند عامل هاي فردي، خانوادگي و اجتماعي به اعتياد گرايش پيدا كنند.

معتاد كيست | عوامل فردي

همانطور كه توضيح داده شد يكي از مهمترين عوامل گرايش افراد به اعتياد عوامل فردي است كه به چند شكل مي‌تواند در زندگي افراد بروز نمايد كه مهمترين آنها عبارتند از  :

  • ژنتيك
  • شخصيت فردي
  • عوامل خانوادگي
  • عوامل اجتماعي

عزيزان و همراهان ارجمند براي دريافت خدمات ترك اعتياد اطلاعات بيشتر و اخذ مشاوره رايگان در زمينه بستري نمودن فرد معتاد در يكي از مراكز همكار كمپ ترك اعتياد اهواز و همچنين دريافت مشاوره روانشناسي تلفني ترك اعتياد در منزل لطفاً با مشاورين ما تماس حاصل فرماييد.

منبع : معتاد چه كسي است

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.